Opis stanowiska pracy – czym jest i do czego przydaje się karta stanowiska pracy

Opis stanowiska pracy

Opis stanowiska pracy nie jest dokumentem, z którym mamy styczność cały czas. Większość z nas nawet nie wie, czym taki dokument jest. A znajdują się w nim bardzo istotne informacje. I to nie tylko dla pracodawcy, ale również pracownika. Ważne jest, aby nowo zatrudniona osoba w przedsiębiorstwie miała okazję do zapoznania się z nim.

Czym więc jest opis stanowiska pracy? Do czego się przydaje? Co zawiera? I co jeszcze warto i nim wiedzieć? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Stanowisko pracy

Według definicji stanowiskiem pracy jest podstawowy oraz niepodzielny element struktury. Dotyczy organizacji w każdym przedsiębiorstwie czy firmie. Do każdego stanowiska pracy dołączony jest pewien określony i zawsze konkretny zakres obowiązków. Powszechną praktyką w organizacjach jest łączenie pojedynczych stanowisk w komórki organizacyjne. Te zaś zarządzane się przez jedną osobę. Najczęściej jest to kierownik danej komórki.

Jakie wyróżniamy typy stanowisk pracy? Oto one:

  • kierownicze wyższego szczebla,
  • kierownicze średniego szczebla,
  • kierownicze niższego szczebla,
  • wykonawcze.

Elementy dotyczące stanowisk pracy zazwyczaj w każdej firmie są podobne, albo nawet takie same. Są to:

  • zadania, które zostały powierzone pracownikowi,
  • urządzenia, które służą do wykonywania obowiązków służbowych,
  • narzędzia, które ułatwiają wykonywanie obowiązków służbowych,
  • materiały i różnego rodzaju półwyroby,
  • przestrzeń potrzebna do pracy.
Karta stanowiska pracy
Źródło: Pixabay

Opis stanowiska pracy

Karta stanowiska pracy powinna być podstawowym elementem dokumentacji, dotyczącej struktury organizacyjnej w danej firmie. Jego odpowiednie przygotowanie pozwala na prawidłowe zbudowanie tej struktury. Jest on wykorzystywany oczywiście również w innych zakresach, jak chociażby rekrutacja czy tak zwane wartościowanie pracy. Jest również bazą do opracowania zakresu czynności i obowiązków pracownika.

Najprościej rzecz ujmując, opis stanowiska pracy zawiera charakterystykę pracy i obowiązków wykonywanych na danym stanowisku. To również wszystkie wymagania, które stawiane są kandydatom na konkretne stanowisko. To sprawia, że rekrutacja może przebiegać w strategiczny i ekonomiczny sposób.

W tych przedsiębiorstwach, które charakteryzują się sztywnymi strukturami organizacyjnymi takie opisy są zazwyczaj bardzo szczegółowe. W firmach bardziej elastycznych, gdzie pracownicy mają większą autonomię działania, opisy stanowisk są bardziej ogólne. Jak jest ogólna zasada tworzenia takich kart? Przede wszystkim chodzi o to, aby zminimalizować ryzyko powstawania różnego rodzaju konfliktów czy sporów kompetencyjnych. Dokument ma minimalizować ryzyko wystąpienia sytuacji,  w której za daną czynność, nie będzie odpowiadał nikt.

Jak wygląda opis stanowiska pracy

Dokument powinien zawierać bardzo precyzyjne, klarowne i jasne informacje. Dzięki temu dany pracownik będzie znał swoje obowiązki, które go czekają po zatrudnieniu. W opisie stanowiska więc powinny znaleźć się takie elementy jak:

  • nazwa stanowiska pracy,
  • cel stanowiska pracy,
  • obowiązki, które wymagane są na stanowisku pracy,
  • nazwa firmy, działy czy innej komórki,
  • miejsce w strukturze organizacyjnej,
  • warunki pracy – chodzi głównie o miejsce i czas wykonywania pracy,
  • zakres działań, obowiązków i czynności wymagane na danym stanowisku pracy, czy odpowiedzialności, za które dany pracownik odpowie przed swoim kierownikiem czy przełożonym,
  • ogólne informacje związane z tematem środowiska pracy, specyfiki czy wymagań,
  • informacje związane z uprawnieniami pracownika do wykonywania danych czynności zawodowych,
  • informacje, które związane są z wszelkiego rodzaju zagrożeniami wynikającymi z danej specyfiki pracy,
  • informacje o wymaganym wykształceniu czy umiejętnościach, które niezbędne są na danym stanowisku pracy,
  • wskazanie na cechy osobowości, którymi powinien określać się kandydat na dane stanowisko pracy.

Według artykułu 94. Kodeksu Pracy, każdy pracodawca zobowiązany jest dodatkowo:

  1. „Zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami”
  2. „Organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystywanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy.
Grafika przedstawiająca rozmowę rekrutacyjną
Źródło: Pixabay

Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia opisu stanowiska pracy

Oczywiście podczas tworzenia opisu stanowiska pracy często popełniane są różne błędy. Do tych najczęstszych należą:

  • brak zakresu działalności i odpowiedzialności pracownika,
  • niejasne i nieprecyzyjne sformułowania dotyczące zadań pracownika,
  • nieodpowiednie dostosowanie zadań do możliwości konkretnego pracownika,
  • zbyt duża liczba zadań do wykonania,
  • bardzo podobne, albo wręcz te same zadania na różnych stanowiskach,
  • brak celów i założeń,
  • chaos dotyczący rozdzielania zadań w danym zespole pracowników,
  • zbyt szczegółowe i przesadnie precyzyjne wypunktowanie zadań na danym stanowisku,
  • brak wyposażenia stanowiska pracy we wszystkie potrzebne narzędzia.

Related Posts

One thought on “Opis stanowiska pracy – czym jest i do czego przydaje się karta stanowiska pracy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close