Pojęcie networkingu rzeczywiście może kojarzyć się z czymś nieznanym, jednak tak naprawdę większość miała z nim do czynienia. Czasem bardziej bezpośrednio, czasem mniej i z większą lub mniejszą skutecznością. Networking jest bowiem budowaniem relacji, takich, które powinny owocować nowymi kontaktami.
Czym jednak dokładnie jest networking? Na czym polega? Jak zbudować sieć kontaktów? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Networking
Networkingiem jest skuteczne budowanie relacji na dłuższą metę w relacjach biznesowych. Czasem pojęcia tego używa się naprzemiennie z pojęciem reklamowania swojego biznesu. To również próby poszukiwania partnerów czy wspólników do rozwoju własnej firmy czy biznesu. Nie należy jednak używać pojęcia networkingu synonimicznie ze sprzedażą, czy reklamą bezpośrednią.
Networking to trwałe budowanie relacji międzyludzkich nie tylko w branży, ale również poza nią. Przede wszystkim po to, aby wymieniać się wiedzą czy doświadczeniem. Jednak aby nawiązanie relacji było w ogóle możliwe, muszą być spełnione pewne warunki i okoliczności. Na pewno relacja ta musi być wynikiem naturalnej i niewymuszonej potrzeby wymiany pewnych doświadczeń. Konieczne jest również zrozumienie drugiej strony, a nie tylko wymienienie się wizytówkami. Tylko długofalowa relacja może przynieść korzyści naszej firmie i umożliwić jej rozwój.
Networking w Polsce
Pierwszą w Polsce organizacją, która zaczęła rozpowszechniać ideę networkingu była grupa BNI Warszawa. Organizacja powstała w 2006 roku i dziś jest największą organizacją tego typu, która działa w Polsce. Cztery lata później powstał także Projekt Wspierania Przedsiębiorczości. Celem tego z kolei jest szerzenie sieci kontaktów dzięki współpracy na przykład z izbami gospodarczymi. Później powstało jeszcze innych podobnych stowarzyszeń i organizacji. O potrzebie ich istnienia świadczy przede wszystkim ciągle rosnąca liczba członków. Co roku takie grupy networkingowe poszerzają swoje zasięgi, pomagając w budowaniu dobrych relacji.
Dlaczego networking jest ważny
Ogólnie można powiedzieć, że budowanie sieci kontaktów przynosi właściwie same korzyści. Nie tylko biznesowe, ale to również znajomości w życiu prywatnym. Jednak jeśli chodzi o kontakty biznesowe, to do korzyści networkingu zaliczają się:
- informacje. Obieg informacji w większych przedsiębiorstwach często jest ukrywany przed środowiskiem zewnętrznym. Często jest jednak tak, że im wyższa posada, tym bardziej ukrywana jest informacja o poszukiwaniu kandydata do pracy. Networking umożliwia zaś zdobycie informacji o tych sprawach, tak zwaną drogą pantoflową.
- baza kontaktów. Z czasem każda firmy, czy przedsiębiorca będzie posiadał pokaźną bazę kontaktów. Warto więc również gromadzić informacje na temat samych tych osób. Najlepiej jest robić to bardzo szczegółowo, ponieważ pomaga to rozróżniać osoby o podobnych danych czy po prostu mieć punkt zaczepienia w przyszłej rozmowie.
- wszechstronność. W bazie kontaktów piękne jest to, że żadna znajomość nie jest taka sama. Sieć kontaktów pozwala na gromadzenie przeróżnych znajomości. Nie należy jednak traktować jej jako portalu z ogłoszeniami o pracę. Nic z tych rzeczy.
Jak zbudować sieć kontaktów
Ustaliliśmy już, że budowanie sieci kontaktów w biznesie jest bardzo ważne i przynosi wiele korzyści. Jak jednak zbudować odpowiednią sieć kontaktów? O czym należy szczególnie pamiętać. Opowiemy o tym w kilku punktach:
- należy zrozumieć ideę networkingu. Sukces w budowaniu sieci kontaktów nie będzie osiągalny, jeśli nie zrozumiemy, o co w tym naprawdę chodzi. A o co chodzi? O zbudowanie trwałych i długofalowych relacji.
- trzeba określić cel. Należy zastanowić się co chcemy dzięki sieci kontaktów osiągnąć. Przede wszystkim powinniśmy zadać sobie pytania, kogo pragniemy wciągnąć do naszej bazy kontaktów i jakie korzyści możemy odnieść dzięki temu.
- warto jest stosować różne techniki budowy sieci kontaktów. Ważne żeby pamiętać, że networking to nie tylko spotkania biznesowe. Ważne jest również utrzymywanie relacji koleżeńskich. Pamiętajmy, aby nasze działania nie były prowadzone jedynie online.
- dobrze jest trwale podejmować wszelkie działania. Krótko mówiąc – nie można utrzymywać bazy kontaktów, działając tak zwanie od przypadku do przypadku. Efekty nie przyjdą w sekundę, do tego potrzeba czasu. I należy o tym pamiętać.
- warto pomagać innym. Oczywistym powinien być fakt, że aby otrzymać pomoc od innych, trzeba dać ją od siebie. Nie jest możliwe zbudowanie sieci kontaktów, bez wzajemnej pomocy między sobą.
- dać sobie pozwolenie na pomoc od innych. To też jest bardzo ważny element. Chodzi tu o to, że jeśli ktoś pragnie cię wesprzeć w jakiejś sprawie, to staraj się tej pomocy nie odrzucać. Należy zawsze dawać szansę swoim partnerom w biznesie. Przede wszystkim dlatego, aby nasz problem został szybko rozwiązany. Ale też po to, żeby nie wyjść przed danym partnerem na przysłowiową Zosię Samosię.
Mega przydatny artykuł – super, że na niego trafiłam. Ciekawy temat 🙂